Om du ska använda ditt kreditkort för köp på internet är det bra att ha ett kort som har leveransförsäkring. Leverans-försäkringen gäller om du beställt en vara på nätet och den visar sig trasig eller fel när du fått den, eller att den inte levererats alls. Då kan du genom kortets försäkring få dina pengar tillbaka.

KreditkortOmdömeVårt betyg
Re:member Flex

Bild Remember Flex

Läs recension om re:member flex

  • Kreditkortet med högst betyg på Kreditkortlistan.se
  • Upp till 56 dagar räntefri kredit.
  • Flexibel ränta och ingen årsavgift.
  • Du måste betala i tid för att undvika extra kostnader.

betyg-hel betyg-hel betyg-hel betyg-hel betyg-hel

Årsavgift: 0 kr
Ränta: 9,74% - 24,74%
Räntefritt: 56 dagar
Kredit: 10 000 - 100 000 kr


Ansök direkt

Norwegian Kreditkort

Bild Norwegian Kreditkort

Läs recension om Norwegian kreditkort

  • Ingen årsavgift.
  • Du får 6 veckors räntefri kredit.
  • CashPoints på alla köp, överallt.
  • CashPoints kan endast användas hos Norwegian.

betyg-hel betyg-hel betyg-hel betyg-hel

Årsavgift: 0 kr
Ränta: 19,99%
Räntefritt: 45 dagar
Kredit: 5 000 - 100 000 kr


Ansök direkt


Leveransförsäkringen

Om du beställer en vara på nätet och sedan blir det tokigt med leveransen, varan kan till exempel vara skadad eller så saknas varan helt när kartongen levereras, kan du som försäkrad ha rätt till ersättning för detta. Det kallas leveransförsäkring och är bara en av många olika shopping-relaterade försäkringar som finns att få kopplade till sitt kreditkort.

Kontakta alltid butiken först

Först och främst ska det noteras att försäkringen aldrig ska vara första lösningen. Du ska alltid kontakta butiken du köpt varan av först och se om de kan ersätta varan. Precis som med fysiska butiker ska du alltid försöka returnera varan och antingen få pengarna tillbaka av dem eller få en ny vara. Leveransförsäkringen är en ”backup” ifall butiken inte ersätter varan eller om du blivit utsatt för bedrägeri eller bluffverksamhet.

Kreditkort med leveransforsakring

Vad gäller?

Observera att leveransförsäkringen endast gäller köp gjorda med det kort du har leveransförsäkringen på. Det räcker inte att ha leveransförsäkringen på ett kort och tro att den gäller för alla köp du gör! Det finns dessutom ofta mini- och maxbelopp för att leveransförsäkringen ska gälla. Vanligtvis rör det sig om 1 000kr – 25 000kr men det varierar från kort till kort.

Observera också att vissa leveransförsäkringar har villkoret ”gäller endast köp hos företag registrerade inom EU” (dessa brukar dock inkludera europeiska länder som Norge och Schweiz). Många kan berätta om varor de köpt på kinesiska hemsidor som visar sig vara fejk, skadade eller inte fungera när de kommit fram – då gäller kanske inte försäkringen!

Ansök om re:member flex här:

Ansök direkt

För att kunna få ersättning

Det är viktigt att du först och främst sparar kvittot, annars kommer du inte att få tillbaka någonting från försäkringen. En annan bra grej som inte är ett krav, men som rekommenderas, är om du sparar till exempel e-post- eller chattkonversationer som visar att du varit i kontakt med butiken och försökt få varan ersatt av dem i första hand.

Slutsats

Den som handlar mycket online kan få en god trygghet om denne har leveransförsäkring på sitt kort. Det handlar inte bara om att företaget utsätter kunder för bedrägeri, utan varorna kan också skadas i posten eller vid produktion. Leveransförsäkringen gör att du som kund har en ”backup” om butiken inte ersätter ditt köp.

Kom ihåg:

  •         Leveransförsäkring gäller varor köpta med kortet mellan 1 000 – 25 000 kr, ofta bara från företag inom EU
  •        För att kunna få ersättning bör du åtminstone ha ett sparat kvitto, gärna ännu fler underlag
  •        Leveransförsäkringen är en av många shopping-relaterade försäkringar som finns att få till sitt kreditkort