Spärra kreditkort
Den som är innehavare av ett kreditkort har ett stort ansvar för att förvara och på andra sätt hantera sitt kort på ett säkert och tillförlitligt sätt. Händer något oförutsett så att man blir av med sitt kort eller det av någon annan anledning blir oanvändbart, bör man veta hur man kan spärra kreditkort. Spärras kortet är det därefter omedelbart oanvändbart för den som vill nyttja det.
I själva spärrningsåtgärden ligger alltså såväl en möjlighet som en skyldighet. Möjligheten är att man kan förhindra missbruk, skyldigheten är att man måste göra detta för att kunna hävda att man har iakttagit den försiktighet som avtalet med banken innebär.
När du får kortet ingår du ett avtal
Om ens kreditkort har blivit blivit stulet eller utsatt för bedrägeri på annat sätt, kan man bli skyldig att lämna uppgifter om hur man har förvarat kortet och även lämna en trovärdig och acceptabel förklaring till hur kortet kan ha kommit i orätta händer.
När man erhåller kortet från banken får man skriva på ett avtal där man förbinder sig att hantera kortet på ett säkert sätt. Det är just denna del som kan vara av intresse om missbruk har skett.
Misstänker man att man har blivit utsatt för ett brott som varit orsaken till att kreditkortet förkommit är man skyldig att anmäla brottsmisstanken till polisen. Det räcker emellertid inte bara med att göra detta. Man måste också spärra kort omedelbart. Den åtgärden är till för att förhindra att ytterligare brott begås.
Spärra kreditkort på telefon och online
För att spärra kort ska man vanligtvis ringa ett telefonnummer som är öppet dygnet runt. Detta gäller oavsett om man befinner sig i Sverige eller utomlands. Ett annat sätt att spärra kortet är att göra det på nätet via sin internetbank, antingen via webbläsaren eller bankens app.
Ett spärrat kreditkort blir obrukbart
När ett kort har blivit spärrat är det därefter helt oanvändbart – även för innehavaren/ägaren. Innebörden av det är att man måste se till att få ett nytt kort med en ny kod om man vill använda sitt kreditkort igen. Om man är i utlandet kan det givetvis innebära problem. I många fall har man dock rätt att som innehavare av kreditkort få ut nödkontanter.
Om man inte följer de regler som gäller för spärrning av kort kan man få stå för följderna av att kortet försvann. I annat fall och om man i övrigt har hanterat kortet säkert tar banken på sig ansvaret.
Ring och spärra omgående vid förlust
Om du förlorar ditt kreditkort är det viktigt att du anmäler det direkt till kortutgivaren. Vänta inte med att spärra ditt kort utan gör det direkt. Vi på Kreditkortlistan.se har samlat spärrnummer till alla kreditutgivare som vi listar på sidan:
Spärrnummer kreditkort
Re:member Flex & Re:member More: 0771-24 15 00 | Utlandet +46 771 24 15 00
Norwegian Kreditkort: 0770-45 77 66 | Utlandet +46 770 45 77 66
Ica Banken: 033-47 47 90 | Utlandet +46 33 47 47 90
Marginalen Gold, Classic & Traveller: 0771-717 710 | Utlandet +46 771 71 77 10
Collector Easycard & Easyliving: 010-161 00 66 | Utlandet +46 101 61 00 66
Ikano Bank: 0476-88 000 | Utlandet +46 476 88 000
American Express SAS Eurobonus, Green, Gold, Platinum: 0771-29 56 00 | Utlandet +46 771 29 56 00
Swedbank Kreditkort: 08-411 10 11 | Utlandet +46 8 411 10 20
OKQ8 Kort: 020-65 65 65 | Utlandet + 46 8 506 811 10
Everyday card: 08-402 57 54 | Utlandet +46 8 402 57 54
Volvokortet: 031-83 89 80 | Utlandet +46 31 83 89 80
Handelsbanken: 020-41 12 12 | Utlandet +46 8 41 12 122
Santander Consumer Bank: 08-559 511 20 | Utlandet +46 8 559 511 20
Resurs Bank: 0771-11 22 33 | Utlandet +46 771 11 22 33
Coop Mastercard: 08-400 003 02 | Utlandet +46 8 400 003 02
Danske Bank: 0771-72 00 72 | Utlandet +46 771 72 00 72
Nordea: 08-402 57 10 | Utlandet +46 8 402 57 10
SEB: 0774 – 24 24 24 | Utlandet +46 774 24 24 24
Detta var spärrnummer till de vanligaste kreditkorten på marknaden. Hoppas att du hittade ditt spärrnummer här ovan och att du kommer i kontakt med ditt kreditkortsbolag eller den som är utgivare för ditt kreditkort.
Spärra kreditkort i appen
Kreditkort | Spärra via app | Beställa nytt kort via app |
---|---|---|
Re:member Flex | Nej | Ja |
Norwegian Kreditkort | Ja | Ja |
Resurs Bank | Nej | Nej |
Collector Bank | Ja | Ja |
Coop Mastercard | Nej | Ja |
ICA Banken | Ja | Ja |
OKQ8 | Ja | Ja |
Volvokortet | Ja | Ja |
Santander | Ja | Ja |
Frågor och svar om att spärra kort
Ja, många banker erbjuder tjänsten att spärra sitt kort tillfälligt. Det kan man ofta göra själv i internetbanken eller i appen. Kortet går inte att använda under tiden det är spärrat, men när man hittat kortet igen kan man ta bort spärren.
Ring din bank eller kortutgivare för att snabbast spärra ditt kort. Vi har samlat alla spärrnummer till de flesta banker och kortutgivare i Sverige i listan i texten. Ring och spärra ditt kort så fort du upptäckt att det är borta.
När du har spärrat ett kort går kortet inte att använda. Kortet blir ogiltigt och din bank skickar ut ett nytt kort till dig. Man kan i vissa fall välja att spärra sitt kort tillfälligt, då kan kortet låsas upp när du har hittat det igen.
Kontakta din bank och anmäl att kortet är borta. Kortet spärras då och banken skickar ett nytt kort till dig. Du får vanligtvis hem det nya kortet inom ett par arbetsdagar. De flesta banker erbjuder möjligheten att spärra sitt kort 24 timmar om dygnet. På sidan hittar du telefonnummer till spärrservice hos alla banker i Sverige.
Om du har spärrat ditt kort tillfälligt kan du ta bort spärren själv, vanligtvis på internetbanken eller i appen. Om kortet är spärrat och därmed ogiltigt går det inte att ta bort spärren. Då kommer du att få ett nytt kort av din bank.