Den som är innehavare av ett kreditkort har ett stort ansvar för att förvara och på andra sätt hantera sitt kort på ett säkert sätt och tillförlitligt sätt. Händer något oförutsett så att man blir av med sitt kort eller det av någon annan anledning blir oanvändbart, bör man veta hur man kan spärra kort. Spärras kortet är det därefter omedelbart oanvändbart för den som vill nyttja det.

I själva spärrningsåtgärden ligger alltså såväl en möjlighet som en skyldighet. Möjligheten är att man kan förhindra missbruk, skyldigheten är att man måste göra detta för att kunna hävda att man har iakttagit den försiktighet som avtalet med banken innebär.

När du får kortet ingår du ett avtal

Som innehavare av ett kreditkort som förkommit och blivit missbrukat innan stölden/bedrägeriet blivit uppdagat, kan man naturligtvis bli skyldig att lämna uppgifter om hur man har förvarat kortet och lämna en trovärdig och acceptabel förklaring till hur detta kunde ske. När man erhåller kortet från banken får man skriva på ett avtal där man förbinder sig att hantera kortet på ett säkert sätt. Det är just den delen som kan vara av intresse om missbruk har skett.

Misstänker man att man har blivit utsatt för ett brott som varit orsaken till att kreditkortet förkommit är man skyldig att anmäla brottsmisstanken till polisen. Det räcker emellertid inte bara med att göra detta. Man måste också spärra kort omedelbart. Den åtgärden är till för att förhindra att ytterligare brott begås.

Sparra kreditkort

Spärra kreditkort på telefon och online

För att spärra kort ska man vanligtvis ringa ett telefonnummer i Sverige som är öppet dygnet runt. Detta gäller oavsett om man befinner sig i Sverige eller inte. Ett annat sätt att spärra kortet är att göra det på nätet. Om man har en elektronisk bankdosa som kan användas för transaktioner och saldokontroll kan man gå in på sin sida och spärra kortet. Det finns mobiltelefonappar som också möjliggör detta.

Spärra kortet utomlands

När ett kort har blivit spärrat är det också därefter helt oanvändbart även för innehavaren/ägaren. Innebörden av det är att man måste se till att få ett nytt kort med en ny kod. Om man är i utlandet kan det givetvis innebära problem. I många fall har man dock rätt att som innehavare av kreditkort få ut nödkontanter.

Om man inte följer de regler som gäller för spärrning av kort kan man få stå för följderna av att kortet försvann. I annat fall och om man i övrigt har hanterat kortet säkert tar banken på sig ansvaret.

Ring och spärra omgående vid förlust

Om du förlorar ditt kreditkort är det viktigt att du anmäler det direkt till kortutgivaren. Vänta inte med att spärra ditt kort utan gör det direkt. Vi på Kreditkortlistan.se har samlat alla dessa spärrnummer till kreditutgivarna som du finner nedan:

Spärrnummer kreditkort

Re:member Flex & Re:member More: 0771-24 15 00 | Utlandet +46 771 24 15 00

Norwegian Kreditkort: 0770-45 77 66 | Utlandet +46 770 45 77 66

Ica Banken: 033-47 47 90 | Utlandet +46 33 47 47 90

Marginalen Gold, Classic & Traveller: 0771-717 710 | Utlandet +46 771 71 77 10

Collector Easycard & Easyliving: 010-161 00 66 | Utlandet +46 101 61 00 66

Ikano Bank: 0476-88 000 | Utlandet +46 476 88 000

 

American Express SAS Eurobonus, Green, Gold, Platinum: 0771-29 56 00 | Utlandet +46 771 29 56 00

Swedbank Kreditkort: 08-411 10 11 | Utlandet +46 8 411 10 11

OKQ8 Kort: 020-65 65 65 | Utlandet + 46 8 506 811 10

Everyday card: 08-4025754 | Utlandet +46 8 402 57 54

Volvokortet: 031-83 89 80 | Utlandet  +46 31 83 89 80

Multicard Premium: 020-41 12 12 | Utlandet +46 8 41 12 122

GE moneybank (Nu Santander): 08-559 511 20 | Utlandet +46  8 559 511 20

Supreme Card: 0771-11 22 33 | Utlandet +46  771 11 22 33

Coop MedMera Betala efter & MedMera Mer: 010-743 38 50  | Utlandet +46 10 743 38 50

Detta var spärrnummer till de vanligaste kreditkorten på marknaden. Hoppas att du hittade ditt spärrnummer här ovan och att du kommer i kontakt med ditt kreditkortsbolag eller den som är utgivare för ditt kreditkort.