Många människor känner fortfarande en viss osäkerhet när det handlar om att betala med kort på nätet. Detta gäller främst de som inte använder kortbetalningar regelbundet samt äldre användare. Detta med att betala med kreditkort på Internet har dock blivit allt vanliga nu de senaste åren både vad gäller ovana användare samt äldre personer med lite mindre datorvana.
Numera är det dock i allmänhet mycket säkert att använda nätet för att utföra kortbetalningar. Framför allt är det så att det endast är betrodda företag som kan göra dragningar från bankkonton och då sker detta med hjälp av apparatur som en bank har anförtrott företaget ifråga. Apparaturen kallas betalväxel och är ansluten till ett internationellt system som gör att företaget ifråga kan ta betalt i nästan alla slags valutor.
Betalning på nätet samma som i butik
Det man som kund har att göra är i princip samma procedur som när man gör en fysisk betalning i en butik eller på en mässa eller dylikt betalningsställe. Man ska alltså lämna all viktig information som står på kreditkortet till det företag som man ska handla från, som sitt fullständiga namn, kortnumret med slutdatum och CVV-koden på kortets baksida (de sista tre siffrorna).
Med den informationen kan företaget dra det belopp som den vara eller tjänst som man har kommit överens om som betalning. Dragningen från kontot sker i samma ögonblick som företaget knappar in uppgifterna på sin betalväxel.
Systemet liknar i mångt och mycket det system som man själv har för att kunna göra transaktioner på nätet direkt från sitt bankkonto. Skillnaden är den att det är någon annan än en själv som utför själva dragningen.

Pay online – secure online shopping
Det man som kund ska vara vaksam med är givetvis att det företag man handlar med är trovärdigt och kan leverera de varor man är överens om. Idag har dock näthandeln fått så stort genomslag och är så omfattande att det inte finns några generella skäl att vara mer vaksam på grund av att man handlar på nätet än på något annat sätt.
Kreditkort på nätet
En annan sak som man givetvis ska göra är att hela tiden ha kontroll på det konto som kortet är anslutet till och kontrollera att det inte har dragits något belopp utöver det man varit överens om. Skulle man misstänka att det skett en obehörig dragning ska man omedelbart kontrollera med sin bank vad betalningen kan avse om informationen man omedelbart ser skulle vara otillräcklig.
Vid avsiktligt bedrägeri där kunden inte haft anledning att misstänka något står i allmänhet banken för förlusten.
Säker e-handel med kort online
E-handeln tar en allt större del av den totala handeln. I Sverige var e-handeln uppe i 77 miljarder år 2011 och ökade med 70 % de två påföljande åren. Idag kan e-handeln ha en total omsättning på över 150 miljarder kronor. Det finns få tecken på att ökningstakten skulle gå ned.
Den har även ökat de senaste åren. De företag som inte anpassar sig kommer heller inte att överleva tror vi här på sajten. Många behöver komplettera sin vanliga handel med E-handel. Så klart säker E-handel.
Säker betalning vid E-handel
Mot denna bakgrund är det givetvis viktigt för alla parter att det finns säkra och enkla betalningsvägar. Hos oss förmedlar vi kort med stor säkerhet, allt för att du ska hitta det bästa kreditkortet för dig.
Ett hinder för ökningen av säker e-handel har varit att kunderna inte har varit säkra på att deras betalning når fram, att uppgifterna de lämnar hamnar i orätta händer eller att säljaren helt enkelt tar pengarna och struntar i att leverera. Detta är en naturlig reaktion på ett nytt betalningssystem när man inte är bekant med alla ingredienser.
Idag kan man i princip utgå från att e-handeln är trygg. Det man naturligtvis aldrig kan gardera sig mot är att den vara eller tjänst som levereras är undermålig. Det har alltid funnits oseriösa aktörer. Det som händer är dock att dessa så småningom blir av med sin möjlighet att genomföra e-handel på det sätt som nu har kommit att bli det gängse.
Säker e-handel för dig som konsument
Själva betalningen som i de allra flesta fall innebär att man lämnar ut sina kreditkortsuppgifter till den som skall leverera varorna eller deras ombud är ur kundens synvinkel synnerligen trygg. Systemet bygger nämligen på att det är kreditkortsföretagen; det vill säga, i praktiken bankerna som tar risken för att det finns en bedragare systemet.
Systemet fungerar som så, att det företag som får kreditkortsuppgifterna har ett avtal med kreditkortsföretaget och banken som innebär att företaget har rätt att dra belopp från kundens bankkonto; alltså det konto som är anknutet till kreditkortet.
Du som kund är säker
Skulle det visa sig att företaget på något sätt utnyttjar detta bedrägligt är det banken som tar på sig ansvaret och ser på så sätt till att du kan lita på säker e-handel. Betalningen eller överbetalningen återförs till kundens konto och det blir bankens sak att reda ut situationen med företaget.
Håll koll på regler för retur och certifieringar
Konsumentskyddet fungerar på samma sätt vid e-handel som vid vanlig handel. Ångerrätt och returrätt fungerar enligt samma mönster. Som kund får man sätta sig in hur man fysiskt återbördar varan, vilket kan vara lite krångligare än om man köpt den i butik.
Från handelns sida har man i Sverige velat certifiera e-handlare genom dekalen ”Trygg E-handel” för att visa kunder att man kan lita på dessa handlare. Det handlar då i första hand om att dessa företag står för sina löften gentemot dig som kund.
Kreditkort med leveransförsäkring
Om du ska använda ditt kreditkort för köp på internet är det bra att ha ett kort som har leveransförsäkring. Leveransförsäkringen gäller om du beställt en vara på nätet och den visar sig trasig eller fel när du fått den, eller att den inte levererats alls. Då kan du genom kortets försäkring få dina pengar tillbaka.
Kreditkort | Leveransförsäkring |
---|---|
Collector Easyliving | Ja |
Re:member Flex | Nej |
Resurs Classic | Nej |
Norwegian Kreditkort | Nej |
Refunder Pay | Ja |
Komplett Kreditkort | Nej |
Leveransförsäkringen
Om du beställer en vara på nätet och sedan blir det tokigt med leveransen, varan kan till exempel vara skadad eller så saknas varan helt när kartongen levereras, kan du som försäkrad ha rätt till ersättning för detta. Det kallas leveransförsäkring och är bara en av många olika shopping-relaterade försäkringar som finns att få kopplade till sitt kreditkort.
Kontakta alltid butiken först
Först och främst ska det noteras att försäkringen aldrig ska vara första lösningen. Du ska alltid kontakta butiken du köpt varan av först och se om de kan ersätta varan. Precis som med fysiska butiker ska du alltid försöka returnera varan och antingen få pengarna tillbaka av dem eller få en ny vara. Leveransförsäkringen är en ”backup” ifall butiken inte ersätter varan eller om du blivit utsatt för bedrägeri eller bluffverksamhet.

Vad gäller?
Observera att leveransförsäkringen endast gäller köp gjorda med det kort du har leveransförsäkringen på. Det räcker inte att ha leveransförsäkringen på ett kort och tro att den gäller för alla köp du gör! Det finns dessutom ofta mini- och maxbelopp för att leveransförsäkringen ska gälla. Vanligtvis rör det sig om 1 000kr – 25 000kr men det varierar från kort till kort.
Observera också att vissa leveransförsäkringar har villkoret ”gäller endast köp hos företag registrerade inom EU” (dessa brukar dock inkludera europeiska länder som Norge och Schweiz). Många kan berätta om varor de köpt på kinesiska hemsidor som visar sig vara fejk, skadade eller inte fungera när de kommit fram – då gäller kanske inte försäkringen!
Ansök om re:member Flex här:
För att kunna få ersättning
Det är viktigt att du först och främst sparar kvittot, annars kommer du inte att få tillbaka någonting från försäkringen. En annan bra grej som inte är ett krav, men som rekommenderas, är om du sparar till exempel e-post- eller chattkonversationer som visar att du varit i kontakt med butiken och försökt få varan ersatt av dem i första hand.
Slutsats
Den som handlar mycket online kan få en god trygghet om denne har leveransförsäkring på sitt kort. Det handlar inte bara om att företaget utsätter kunder för bedrägeri, utan varorna kan också skadas i posten eller vid produktion. Leveransförsäkringen gör att du som kund har en ”backup” om butiken inte ersätter ditt köp.
Kom ihåg
- Leveransförsäkring gäller varor köpta med kortet mellan 1 000 – 25 000 kr, och ofta bara från företag inom EU
- För att kunna få ersättning bör du åtminstone ha ett sparat kvitto, gärna ännu fler underlag
- Leveransförsäkringen är en av många shopping-relaterade försäkringar som finns att få till sitt kreditkort
Frågor och svar om att handla med kreditkort online
Ja, i regel är det säkert att betala med ett kreditkort i en butik på nätet. Handla bara från butiker du känner till och lämna aldrig ut dina kortuppgifter via e-post. Företaget du handlar av bör använda SSL för att kryptera transaktionen.
Det kan till exempel beror på att butiken har kommunikationsproblem, att du inte har täckning på kortet eller att du inte har öppnat upp ditt kort för internetköp. Kontakta din kortutgivare för mer information.
Man kan behöva aktivera sitt kort för internetköp för att kortet ska fungera att handla med online. Du kan vanligtvis aktivera ditt kort för internetköp via din internetbank eller via bankens app. Om ditt kort är öppet för internethandel följer du instruktionerna för betalning hos webbutiken.
En fördel med kreditkort är att vissa kort har en så kallad leveransförsäkring. Kortets försäkring ger dig då pengarna tillbaka om du inte får varan eller om den är trasig eller felaktig. I tabellen i texten hittar du de kreditkort med leveransförsäkring vi rekommenderar.
Om ditt kreditkort har leveransförsäkring kan du få ersättning om du beställt en vara som inte kommer eller är trasig. Läs mer om leveransförsäkring, och när den gäller, i texten.